جستجو برای درمان  دیابت

 3 ژوئن 2014- دانشمندان  بخش بیولوژی سلولی و بیوشیمی دانشکده ی پزشکی مرکز علوم تکنولوژی سلامت  تگزاس (HSC)سلولهایی را در بیضه های جنس نر یافته اند که کلید کمک  به بیماران مبتلا به دیابت  نوع 1 است. دانشمندان به بررسی  تأثیر  سلولهای Sertoliبرای کمک به حفظ  سلولهای بتا در پانکراس انسان پرداختند.

دکتر Dufourمی گوید: تحقیقات  ما بروی سلولهای Sertoliو تأثیرات آن بر سلولهای جزایر تولید  کننده ی انسولین  در پانکراس متمرکز است. گروه دکتر  Dufourدر تلاشند که راهی برای پیوند سلولهای سرتولی به بیماران  مبتلا به دیابت نوع 1 بیابند.

 به گفته ی Gurvinder Kaurیکی از محققین این گروه، دلیل مطالعه ی سلولهای سرتولی تاثیر  محافظتی  این سلولها است، ما در تلاشیم که این تأثیر محافظتی  را تقویت کنیم،ما از نحوه ی عملکرد این  سلولها کاملاً آگاهیم. این سلولها مانند سلولهای مادر  وظیفه ی حفاظت  از سلولهای جنسی  در حال تکوین  را بعهده دارند.

سلولهای  سرتولی  در سال 1965 توسط دانشمند ایتالیایی  بنام Enrico Sertoliکشف شد.

 دکتر Dufourمی گوید: سرتولی  در زمان  کشف این سلولها آنها را سلولهایی با وظیفه ی مادرانه  توصیف کرد زیرا  سلولهای زاینده  را احاطه کرده بودند، او بر این  باور بود  که آنها  سلولهای  محافظ هستند.

 دکتر  دوفور درتلاش است راهی برای  انتقال  و دستکاری  سلولهای سرتولی در بیماران  مبتلا به دیابت نوع 1 بیابد تا بتوانند  از سلولهای جزایر  که 2 تا 5 درصد پانکراس را تشکیل می دهند، محافظت  کند.

دکتر دوفور می گوید: در دیابت نوع 1 که یک بیماری اتوایمیون است سلولهای سیستم ایمنی به سلولهای سازنده  انسولین  حمله می کنند  به دلیلی که ما نمی دانیم  سلولهای سیستم  ایمنی که برای محافظت  فرد در برابر عوامل بیماریزا و خارجی تعلیم دیده اند در این بیماری به سلولهای  بتا حمله  می کنند  و آنها را از بین می برند.

دکتر دوفور می افزاید: تمرکز اصلی ما بروی  درک چگونگی تغییر پاسخ ایمنی  توسط سلولهای سرتولی است، به این ترتیب  ما خواهیم  توانست از سلولهای پیوند شده ی پانکراس  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 محافظت  کنیم. هدف مهم دوم در آزمایشگاه  دکتر دوفور تغییر سلولهای سرتولی بروش مهندسی است تا از  آنها سلولهای  تولید کننده ی انسولین  بسازند تا دیگر نیازی به محافظت  از سلولهای دیگر نداشته  باشند.

در حال حاضر  گروه دکتر دوفور توانسته اند سلولهای  سرتولی را پیوند زده و اطلاعات  بسیار جالبی را درباره ی  مجبور کردن این سلولها به تولید  انسولین بدست آورند او می گوید: ما درحال بررسی  روشی هستیم که این سلولها می توانند  پاسخ ایمنی  را تغییر دهند به این وسیله می توانیم  درمان دیابت را بهبود دهیم.

منبع:

 lubbockonline.com/local-news/2014-06-02/hsc-researcher-exploring-cures-diabetes